czwartek, 7 listopada 2024

ŚWIATŁA

Pozycyjne - służą do określenia pozycji pojazdu. 4. Pokazujemy też podświetlenie tablicy rejestracyjnej.

Mijania - oświetlają drogę z przodu. 2. Światła mijania należy wyłączyć na postoju, inaczej kierowcy pomyślą że jesteś w ruchu.

Dzienne - zastępują światła mijania lecz możemy ich używać tylko przy dobrej przejrzystości powietrza.

Drogowe - oświetlają drogę w nocy. 2. możesz z nich korzystać tylko od zmierzchu do świtu i podczas jazdy po nieoświetlonej drodze!

Przeciwmgłowe tylne - oświetlają drogę kiedy mgła ogranicza widoczność do 50m. Światła przeciwmgielne tylne używaj tylko w warunkach mocno ograniczonej widoczności (gęsto padający śnieg, ulewny deszcz, mgła, kurz, dym itp.) Należy je wyłączać, jeżeli za Tobą porusza się inny pojazd. Jego kierowca mógłby pomyśleć, że hamujesz…Światła przeciwmgielne przednie możesz wykorzystywać nie tylko podczas mgły, ale również w trakcie opadów deszczu czy śniegu. Dzięki temu Twój samochód będzie lepiej widoczny z daleka. Światła przeciwmgłowe nie muszą zwiększać pola widzenia. Wszystko zależy od modelu Twojego samochodu. Niektórzy producenci montują światła o różnym rozproszeniu kąta światła i sile świecenia.

Kierunkowskazów - 2, awaryjne - 6. Sygnalizują zmianę kierunku jazdy. Oznaczają postój awaryjny lub niebezpieczną sytuację na drodzę. Aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji, używaj kierunkowskazów odpowiednio wcześnie przed manewrem i wyłączaj natychmiast po jego wykonaniu. Odpowiednio wcześniej (nie dopiero podczas manewru!) włącz kierunkowskaz sygnalizując rozpoczęcie wyprzedzania poprzedzającego Cię pojazdu. Dopiero, gdy wracasz na swój pas – ponownie zasygnalizuj manewr.


Kierunkowskazy są najczęściej błędnie używane przy wjeździe na rondo i wyprzedzaniu.

Światła stopu, hamowania - jest ich 3. Sygnalizują kierowcom jadącym za nami, że pojazd hamuje. Światła hamowania “STOP” – by je zweryfikować należy poprosić egzaminatora o pomoc albo o wciśnięcie przez niego hamulca, albo o potwierdzenie, że z tyłu pojazdu świecą się trzy czerwone światła.

Światła cofania - jest ich 2. Sygnalizują, że auto cofa. Aby pokazać swiatła cofania, przekręczasz kluczyk w stacyjce do zapalenia kontrolek, wbijasz bieg wsteczny i idziesz do tyłu pokazać swiatło/a.

https://naukajazdy-poznan.eu/swiatla-4-egzamin-praktyczny-prawo-jazdy.html


PŁYNY

https://naukajazdy-poznan.eu/swiatla-plyny-egzamin-prawo-jazdy.html


ŁUK

1. Robiąc łuk, kierownicą zaczynamy kręcić nie za wcześnie.

2. Kontroluj właściwą odległość od słupka w lusterku w samochodzie, lepiej ci wychodzi niż obracając się do tyłu.


JAZDA POD GÓRĘ NA WZNIESIENIU 

1. Jadąc pod górę, sprzęgło puszczamy powoli, inaczej auto zgaśnie i się stoczy.

2. Z hamulca ręcznego. Puszczamy powoli sprzęgło. Kiedy czujemy delikatne drgania (nie za mocne), to zwalniamy hamulec ręczny szybkim ruchem w dół, w tym samym momencie delikatnie puszczając sprzęgło (nie za szybko, mocno bo zgaśnie). W razie co dodajemy gazu by nie zgasł. Pamiętamy też aby ręczny był spuszczony na sam dół, obserwujemy czerwoną kontrolkę hamulca ręcznego. Jeśli ręczny nie będzie spuszczony do końca to manewr się nie uda.

2. Z hamulca nożnego. Najpierw trzymamy nogę na hamulcu, potem zwalniamy delikatnie sprzęgło, kiedy czujemy, że chce jechać, to zwalniamy nogę z hamulca i dodajemy gazu.

2. Pamiętaj aby nie ściąć, nie wjechać w krawężnik.


JAZDA RONDEM

1. Lewy pas służy do zawracania i do jazdy w lewo. Jedziemy lewym pasem, potem zmieniamy na prawy.


ZAWRACANIE

1. Zawracanie na 3 - jest to zawracanie z wykorzystaniem niewielkiej przestrzeni. Wykorzystujemy do tego krawężniki  i całą szerokość jezdni. Włączamy lewy kierunkowskaz i wykonujemy skręt do oporu w lewo. "Zawracanie na trzy" informuje nas o tym, że musimy użyć biegu wstecznego, czyli nie możmy zrobić tego "na raz". Konkretne miejsce zawracania wyznacza egzaminator.

2. Jeśli słyszymy polecenie, że zawracamy na trzy to działamy od razu, nie czekamy trzy godziny z zatrzymaniem żeby to miało ręce i nogi.

3. Gdy zawracamy to najpierw kręcisz na maksa kierownicą, potem dopiero zaczynasz puszczać sprzęgło i ruszać.  Staraj się to robić jak najsprawniej. Nigdy nie zaczynaj jechać gdy jeszcze kręcisz kierownicą bo nie zdążysz się potem ogarnąć na ulicy.

4. Sytuacja z jazd. Gdy zawracasz do bramy, to masz dwie bramy w jednym wjeździe, i np. masz skręcić w lewo do bramy drugiej to włączamy kierunek, powoli wjeżdżamy na jedynce. Cofając, pamiętamy, aby przed rozpoczęciem cofania od razu kręcić kierownicą, tak jakbyśmy robili łuk, aby nie wycofać za późno i nie wjechać na pas przeciwległych aut. Ruszamy dopiero, kiedy skręcimy kierownicą do oporu.

5. Sytuacja z jazd. Zawracanie przy alfie. Tam też trzeba zatrzymać się przy latarni czy jakoś tak, musisz sobie przypomnieć.

6. Sytuacja z jazd. Przy zawracaniu w uliczce niedaleko dworca, jedziemy prawym pasem obok torów, a na pas tramwajowy zjeżdżamy w miejscu zjazdu na uliczkę do zawracania. Kiedy lusterko minie latarnię, to zaczynamy kręcić do oporu.


PARKOWANIE

1. Parkując wjeżdżając i wyjeżdzając z parkowanie zawsze włączamy ten sam kierunek.

2. Parkując od razu zwalniamy lub się zatrzymujemy, załączamy pierwszy bieg.

3. Nie można walnąć w krawężnik, trzeba powolutku operować na samym sprzęgle, nie podjechać za szybko.

4. Przy parkowaniu prostopadłym, skręcamy kierownicą wtedy, kiedy nasze lusterko znajduje się na wysokości tyłu pojazdu będącego obok miejsca, w które zamierzamy zaparkować.

5. Przy parkowaniu nie można wystawać tyłem pojazdu za drugi samochód, trzeba zaparkować tak by dotknąć krawężnika.

https://patentynamanewry.blogspot.com/2012/07/parkowanie-skosne-wjazd-przodem.html

ZMIANA KIERUNKU RUCHU

1. Sytuacja z jazd. Na Legionów gdy skręcasz w prawo jest pas dla rowerów, uważaj na ten pas, trzeba tam spojrzeć w lusterko. W innym miejscu na Legionów też jest pas dla rowerów i trzeba spojrzeć, czy rowerzysta nie jedzie. Ogólnie uważaj na przejścia dla pieszych i pasy dla rowerów, są to świętości. 

2. Sytuacja z jazd. Jest skrzyżowanie blisko poczty, gdzie pamiętaj że zjeżdżasz w lewo na drogę jednokierunkową i musisz od razu zjechać do lewej krawędzi. Pamiętaj o tym, bo może się zdenerwować. 

ZMIANA PASA

1. Po pierwsze patrzymy w lusterko. Nikt nie może nas wyprzedzać, bo jak mu się wepchamy na pas to będzie wypadek. Jeśli nic nam nie jedzie to po pierwsze włączamy kierunek i szybko zmieniamy pas.

2. Na lewy pas wjeżdżamy zawsze, kiedy zawracamy lub mamy zamiar skręcić w lewo. Dopiero potem zmierniamy na prawy.

3. Pamiętamy, że czasem jest tak, że mamy jechać prosto, a my poruszamy się pasem do skrętu w prawo, wtedy sama musisz wiedzieć że musisz zmienić pas na lewy, bo pas lewy służy np. do jazdy w lewo i prosto.

4. Nie odwal też nic takiego, że on mówi jedź w prawo a ty jedziesz w lewo.


SKRZYŻOWANIA

1. Nigdy nie zapomnij rozejrzeć się na malutkich skrzyżowaniach, które mogą wydawać się niewidoczne i jest na nich mały ruch, bo łatwo możesz na tym oblać.

2. Sytuacja z jazd. Skrzyżowanie przy gastronomiku, zatrzymujesz się tam przy pierwszych kamieniach w celu ustąpienia pierwszeństwa, jeżeli będzie coś jechało, po czym skręcasz jeżeli droga będzie wolna.

3. Sytuacja z jazd. Kiedy mamy zezwolenie na warunkowy skręt w prawo, obowiązkowo zatrzymujemy się przed przejściem dla pieszych, później zatrzymujemy się tylko wtedy jeżeli musimy ustąpić pierwszeństwa, w innym wypadku jedziemy. "Warunkiem koniecznym jest zatrzymanie się przed sygnalizatorem. Wjeżdżając za sygnalizator, kierowca jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszym oraz pojazdom poruszającym się po prostopadłej drodze zgodnie z sygnałem zielonym"

4. Pamiętamy, że jeżeli jest znak Ustąp Pierwszeństwa, i nie mamy dobrej widoczności, to mimo braku znaku Stopu dobrze jest się zatrzymać, sprawdzić czy nic nam nie jedzie i dopiero wyjechać, lepiej jest tak niż szybko się wepchać i spowodować wypadek. 

5. Pamiętaj o tym, że fakt, że zbliżasz się do skrzyżowania, nie oznasza, że masz 5 minut jechać na drugim biegu, bo cię obleje, że spowalniasz ruch, jedziesz na trzecim biegu, potem zmieniasz na drugi. 


TECHNIKA JAZDY

1. Przy normalnej przejrzystości powietrza pilnuj stałej prędkości i nie skacz w wysokiej prędkości na niską.

2. Gdy wjeżdżasz na główną drogę, gdzie jest duża prędkość to rób to sprawnie bez zastanowienia bo będzie, że spowalniasz i utrudniasz ruch.

3. Nigdy nie ścinamy swojego pasa.

4. Jeśli jedziesz ponad 30km/h, to staraj się jechać na 3 biegu, nie na 2. Dopieraj odpowiednio biegi do prędkości.

5. Sytuacja z jazd. Droga koło Lemigo, pamiętajmy jest tam ostry zakręt i strefa ograniczonej prędkości do 30km/h.

6. Patrzymy na znaki - nakaz jazdy z prawej,lewej strony znaku- żeby nigdy nie pojechać pod prąd. Nie gub się. Masz to już za sobą. Nie bądź słaba jak niektórzy. Naprawdę niewiele ci brakuje by mieć to za sobą

7. Patrz na znaki poziome i wszystkie inne znaki, także ronda.

8. Nigdy nie zapomnij włączyć kierunku, wyłączyć go ani powtórzyć. Czasem kierunek się wyłącza, trzeba włączyć go znów. Ratujesz tym siebie, innych kierowców. Bezpieczeństwo najważniejsze.

9. Manewry wykonuj sprawnie.

10. Kiedy jest mgła nie trzeba zasuwać, ale w razie normalnej przejrzystości powietrza pilnujemy odpowiedniej prędkości nie spowalniającej ruchu.

11. Jadąc autostradą, zwalniać zaczemy dopiero na zjeździe!

12. Jedziemy bezpiecznie - czyli rozglądamy się na wszelkich skrzyżowaniach, przejściach dla pieszych, rowerzystów, przejazdach kolejowych, tramwajowych. Nie przyśpieszamy na przejściach. Czytamy wszystkie znaki drogowe.

13. Nasza jazda powinna być pewna i przewidywalna dla innych kierowców, dlatego jasno sygnalizujmy swoje zamiary włączając kierunkowskaz przed manewrem, a nie w jego trakcie, nie zmieniajmy pasa ruchu w ostatniej chwili, tuż przed maską innego auta i nie zmuszajmy innych kierowców do nagłego hamowania.

https://www.szkola-auto.pl/vademecum/jazda-samochodem-po-miescie-najwazniejsze-zasady/?srsltid=AfmBOorKs_f_HkY29fnqZHrYlWcRg3OKA8eQlxGjLQ9tjWMGq6dX4MoQ

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz